Bringing a peaceful atmosphere, By walking on the white sand beach karapyak.

Karapyak  Beach Pangandaran

Beach with white sand along the beach as far as 2 km and coral reefs that break the waves of the Indian Ocean, the ranks of ketapang and coconut trees and the view of the green hills edge of the beach makes the atmosphere of the beach is very shady pangandaran and suitable for a vacation with family. This beach is called karapyak derived from the sound of rocks and beach sand that swept the waves and read "Pyak, Pyak, Pyak" so that people call it called karapyak beach.

The beach is located in the village area of ​​Bagolo, Kalipucang district, Pangandaran regency. Besides having white sand also has a type of beach that can be said unique with beautiful scenery. From karapyak beach, tourists can enjoy the beautiful sunset and sank slowly behind the nature reserve island of pangandaran and pangandaran tourist town in the west and tourists can also enjoy the island of nusa kambangan which is very famous for its prison from this beach.

image credit by instagram @idirjali


To go to the beach tourist location karapyak, tourists from the direction of bandung can directly take the path to the left direction of the village bagolo by looking at the road signs are complete. The distance from the entrance of the pangandaran-banjar highway to the beach karapyak about 5 km or distance between 20-30 minutes.

The path to the beach karapyak is very good, the road can be passed by two-wheeled vehicles or four wheels. In addition to a good road on the beach karapyak also available lodging facilities with affordable prices, also stalls citizens who provide food and beverages.

Since the tsunami disaster pangandaran coastal conditions karapyak slightly unkempt many public buildings destroyed by the tsunami hit.

But at this time the beach karapyak has undergone significant changes, asphalt road is smooth and some lodging has been built with various facilities. And some three star hotels will soon be built there to support the beach tourism karapyak.

Karapyak beach is currently managed by the local government of Pangandaran regency and is being addressed so that tourists who come to visit the beach Karapyak more comfortable and safe. Entrance fee for karapyak beach area for car around - + Rp 20.000_ and motor - + 10,000 paid at entrance of tourist entrance.

Just information if the beach is not a beach karapyak suitable for swimming because the waves are large enough to directly face to face with the Indian Ocean, making this beach steep. But tourists can still enjoy this beach and play iar to see the coral reefs at the time of low tide.

Because along the coast it is a tidal reef, where visitors can catch small fish and observe the type of seaweed that can be seen with the naked eye because when the water receded the surface of the reef will appear to the surface

credit image by instagram @syammaul

Some students from the campus in West Java sometimes do research on the beach karapyak for college duties, because marine life on the beach is quite diverse, although not as much in other Indonesian waters.

Usually karapyak beach will be crowded by tourists at the weekend, Lebaran/Idul Fitri, New Year or during a long holiday. This beach is filled with tourists from various cities both from central Java and from West Java. Sometimes some tourists from abroad came to this beach to enjoy the atmosphere of calm and beautiful, very suitable to calm himself from the tired and busy city.

Pantai karapyak Pangandaran

Pantai dengan pasir putih sepanjang pantai sejauh 2 km dan terumbu karang laut yang memecah ombak samudra hindia, jajaran pohon ketapang dan kelapa dan pemandangan bukit hijau tepi pantai membuat suasana pantai karapyak pangandaran sangat teduh dan cocok untuk berlibur bersama keluarga. Pantai ini disebut karapyak berasal dari bunyi bebatuan dan pasir pantai yang tersapu ombak dan berbunyi “pyak,Pyak,Pyak” sehingga masyarakat sekitar menyebutnya pantai karapyak.

Pantai yang berada di wilayah desa Bagolo, kecamatan Kalipucang, kabupaten Pangandaran . selain memiliki pasir putih juga memiliki jenis pantai yang dapat dikatakan unik dengan pemandangan yang indah. Dari pantai karapyak, wisatawan dapat menikmati senja yang indah dan tenggelam perlahan di balik pulau cagar alam pangandaran dan kota wisata pangandaran disebelah barat dan wisatawan juga dapat menikmati pulau nusa kambangan yang sangat terkenal dengan penjaranya dari  pantai ini.

Untuk menuju lokasi wisata pantai karapyak, wisatawan dari arah bandung dapat langsung mengambil jalur ke kiri arah desa bagolo dengan melihat papan petunjuk jalan yang sudah lengkap. Jarak dari pintu masuk jalan raya pangandaran-banjar menuju pantai karapyak kurang lebih sekitar  5 km atau jarak tempuh antara 20-30 menit.

Jalur menuju pantai karapyak sudah sangat baik, jalanan dapat dilalui kendaraan roda dua maupun roda empat. Selain jalan yang sudah bagus di pantai karapyak juga sudah tersedia fasilitas penginapan dengan harga yang cukup terjangkau, juga warung warga yang menyediakan makanan dan minuman.
Sejak terjadi bencana tsunami pangandaran kondisi pantai karapyak sedikit tidak terawat banyak bangunan public yang hancur karena hantaman tsunami.

Namun saat ini pantai karapyak sudah mengalami perubahan yang cukup signifikan, jalan aspal yang mulus dan beberapa penginapan sudah dibangun dengan berbagai macam fasilitasnya. Dan beberapa hotel bintang tiga akan segera dibangun disana untuk menunjang pariwisata pantai karapyak.

credit image by @anisanurul14

Pantai karapyak saat ini sudah dikelola oleh pemerintah daerah kabupaten Pangandaran dan sedang dibenahi agar wisatawan yang datang berkunjung kepantai Karapyak semakin nyaman dan aman. Biaya masuk kawasan pantai karapyak untuk mobil sekitar -+ Rp 20.000_ dan motor -+ 10.000 yang di bayar saat memasuki pintu masuk wisata.

Sekedar informasi jika pantai karapyak bukan pantai yang cocok untuk berenang karena ombaknya yang cukup besar karena langsung berhadapan langsung dengan samudra hindia, membuat pantai ini curam. Namun wisatwan masih dapat menikmati pantai ini dan bermain iar untuk melihat lihat terumbu karang pada saat air laut surut.

Karena sepanjang pantai ini merupakan terumbu karang pasang surut, di sana pengunjung dapat menangkap ikan kecil dan mengamati jenis rumput laut yang dapat dilihat dengan mata telanjang karena saat air surut  permukaan karang akan muncul ke permukaan.

Beberapa mahasiswa dari kampus di Jawa Barat kadang melakukan penelitian di pantai karapyak untuk tugas kuliah, karena biota laut di pantai ini lumayan beragam walaupun tidak sebanyak di perairan Indonesia lainya.


Biasanya pantai karapyak akan ramai didatangi wisatwan pada saat akhir pekan, lebaran, tahun baru atau saat libur panjang. Pantai ini dipenuhi oleh wisatwan dari berbagai kota baik dari jawa tengah maupun dari Jawa Barat. Kadang beberapa wisatawan dari mancanegara pun datang kepantai ini untuk menikmati suasananya yang tenang dan asri, sangat cocok untuk menenangkan diri dari penat dan kesibukan kota.

Share this:

,

CONVERSATION

0 komentar:

Post a Comment